Журі вітають кандидатів за участь у вирішенні проблем такого складного місця та питання. Хоча серед всіх поданих проектів були присутні досить відповідні, журі не вважають, що хоч один з проектів комплексно відповів на питання, підняті в конкурсному завданні, і всі проекти, які зайняли призові місця, залишили деякі питання без відповіді. У зв'язку з цим журі одностайно прийняло рішення присудити дві другі премії двом проектам, які якнайкраще вирішили основні питання, викладені в конкурсному завданні.
Журі рекомендує поєднати грошові премії 1-го і 2-го місця, і порівну розділити їх, і нагородити два других призових місця.
У Бабиному Яру топографія стала знаряддям знищення. В даний час зниклий і вирівняний яр був сполучним елементом масових убивств 1941-43 років. Фізичне руйнування рельєфу було безпосередньо пов'язане з потребою стерти пам'ять про події, які відбувалися тут. Тому увічнення подій обов'язково включає в себе топографічний акт опору до стирання. В існуючу топографію ми вписуємо новий шар - шар, який дає можливість побачити стерте.
Основною темою дизайну є події, які відбулися в Бабиному Ярі у 1941-43 рр. Тому цілісна проробка ділянки означало б примусову уніфікацію увічнення різних подій. Крім того, їхня пам'ять вже стала множинною завдяки встановленню понад тридцятьох різноманітних меморіалів. Не можна очікувати від проекту меморіалізації, що він вирішить інфраструктурні проблеми ділянки або питання недостатнього догляду за місцевістю Бабиного Яру. Меморіальний проект, однак, може доповнювати майбутній розвиток території, водночас запобігаючи затиранню минулих подій та їх масштабу. Куренівську трагедію слід увічнити на іншому місці, за межами конкурсної ділянки (на Куренівці), іншими засобами, щоб уникнути плутанини та образ.
Меморіальний пейзаж в Бабиному Яру приймає форму вимірювального пристрою - інструменту сприйняття незворотно зруйнованого яру. Цей інструмент матеріалізується у геодезичній або археологічно-дослідницькій розмітці – сітці 10 на 10 метрів, позначеній на рівні поточної місцевості маркерами з неіржавної сталі. Маркери гравійовані позначками із зазначенням різниці між поточною і стертою топографією, що дозволяє людині віртуально уявити стертий яр. Застосована таким чином мова чисел є універсальною мовою математики, яка відображає масштаби подій Бабиного Яру незалежно від постійно мінливого культурного контексту.
Меморіальний дизайн і стриманий, і повсюдний. Його фізичний масштаб ніколи не буде можливо спостерігати у всій його повноті; це можна збагнути тільки віртуально. Вимірювальні маркери мають розмір 15 на 15 сантиметрів; їх число оцінюється в 2650 штук. Маркери охоплюють всі поверхні на рівні поверхні землі в межах території, де колись існував яр: дороги, вулиці, доріжки, парки і ліс. Маркери завжди залишаються найвищим шаром ділянки незалежно від того, яким чином місцевість змінюється або розвивається. Проект без обмежень надається до будь-якої адаптації і може бути реалізований в кілька етапів в залежності від конкретних просторових умов і прав власності на землю.
Автори:
Jana Petkovic — Архітектор — Любляна, Словенія
Nejc Lebar — Архітектор — Любляна, Словенія
Maja Valentic — Архітектор — Любляна, Словенія
Milos Kosec — Архітектор — Любляна, Словенія
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07
Парк Бабин Яр
Фрагменти пам'яті в русі
Пейзаж Бабиного Яру несе на собі сліди історичних подій. Деякі з цих слідів є видимими, а інші поховані під землею. Проект перетворює ландшафт на новий спосіб підтримки пам'яті.
У минулому встановлення деяких непорушних пам'ятників стало виявом можливого маніпулювання пам'яттю. Через це новий меморіальний парк вимагає гнучкішого підходу, здатного показати динамічну природу процесу спогадів.
На місцевості створюється розмітка, подібна до структури кладовищ. Розмітки також використовуються в археології для виявлення різних шарів простору. У цій абстрактній просторовій системі фрагменти звертаються одночасно до того, що присутнє, і до того, чого немає.
Ця просторова система, на якій базується проект, вирішує проблему збереження зв'язності між різними меморіальними формами, а також дозволяє меморіальному парку еволюціонувати в часі з появою нових форма вшанування.
Частина проекту базується на розробці нової інфраструктури, яка має уніфікувати розрізнені частини меморіалу, пов'язуючи цю територію з містом двома різними шляхами. Один з'єднує різні рекреаційні простори, що вже присутні на місцевості, і з'єднує між собою дві долини. Інший шлях – це шлях пам'яті.
Вони допомагають відрізнити меморіальні зони від рекреаційних. Але їхнє з'єднання позначене точками перетину і створює візуальний зв'язок між двома просторами. Шлях пам'яті з'єднує різні пам'ятники, розташовані по всій території, позначаючи їх єдність.
Навколо них висаджуються живі огорожі з грабів. Таким чином створюються менші та інтимніші місцини; водночас це об'єднує розрізнені простори пам'яті.
Гідрологічна система Бабиного Яру зникла разом з його оригінальним рельєфом. Поверхневі дренажні канави знижують ризик зсувів і створюють нову циркуляцію води. Гідрологічна система здебільшого похована під землею, але точково з'являється на поверхні, таким чином долучаючись до естетики фрагментації, поєднуючи те, що нагорі, і те, що під землею.
Проект складається з серії незалежних втручань, розосереджуючи благоустрій у часі. Залишкові продукти від деяких робіт використовуються як ресурси для подальших етапів. Таким чином, меморіальний парк із плином часу розбудовується за рахунок власних ресурсів, тоді як у центрі процесу витривалості і самопородження залишається сам ландшафт.
Автори:
Connatural + Glenn Pouliquen — Франція та Колумбія
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07
ПОМИНАЛЬНІ СВІЧКИ (СВІЧКИ “ЯРЦАЙТ”)
«Дух людини світильник Господній, що все нутро обшукує». Приповісті 20:27.
Як розповісти історію Бабиного Яру?
Ландшафти розповідають історії; ми слухаємо.
Це детективна історія. Злочини нацистського геноциду євреїв та інших жертв добре відомі; місце злочину і нині залишається цілеспрямовано прихованим. Його неможливо відновити. Відвідувачі, як детективи, віднаходитимуть на цій ділянці підказки – ключі до того, щоб в уяві відтворити місце злочину. Найзначнішим відсутнім доказом є сам яр у Бабиному Ярі – він схований під багатьма шарами осквернення і заперечення. Ми пробираємося через ці численні суперечливі історичні шари, ці пентіменті (множина від італ. pentimento — сліди попередніх версій фрагментів картин, які художник вирішив змінити; термін походить від італійського pentirsi – покаятися, змінити думку), з метою перетворити це місце на мнемонічний прийом.
Наклавши нацистський аерофотознімок 1943-го року на поточний топографічний план, ми виявили залишкові фрагменти первісного яру. Ми виділяємо відновлені межі масових поховань і розкриваємо яр, вибірково очищуючи зарості дерев та підлісок. Ми з'єднуємо два боки місця злочину за допомогою переходу через вулицю Мельникова, продовжуючи схематику мощення. Нова дуга уздовж західного краю яру перетинає вулицю, об'єднує обидва її боки та пов'язує радянський пам'ятник з “Менорою”. На вшанування померлих ці поля, поля убивств, перетворюються на поле світлодіодних поминальних свічок (свічок “ярцайт” (ідиш)), встановлених у моховому саду.
На додачу до доказів-підказок, присутніх на самій території, можна буде скористатися мобільними додатками-гідами, які застосовуватимуть геолокацію, зображення і розповіді (різними мовами), щоб пояснити значення доказів-підказок і подій, що відбулися там. Вірші, музика, документальні фільми та відеофрагменти підсилюватимуть урочистість і елегійність настрою. Мобільні додатки дозволять відвідувачам вибрати різні маршрути і темп огляду, а також повернутися назад тим же шляхом, щоб порозважати над побаченим і почутим. З часом можуть з'являтися додаткові докази-підказки – мірою того, як створюватимуться нові твори мистецтва, робитимуться нові знахідки і виділятиметься фінансування. Структурований маршрут-паломництво відтворюватиме Шлях скорботи – шлях, яким євреї йшли з Лук'янівської площі до Бабиного Яру.
Ландшафт стає місцем ушанування. Він розповість свою історію на новий лад. Спогади не лікують, але можуть зцілити. Завдяки цим багатьом доказам-підказкам відвідувачі зможуть познайомитися з цією територією як із простором, який дає можливість дізнатися щось нове.
Наші знання можуть перетворитися на емпатію і співчуття; наша журба може перетворитися на душевність.
Автори:
Miriam Gusevich — Principal — США
Jay Kabriel
Peter Miles
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07
«У питаннях історії йдеться про "правду", тоді як у питаннях пам'яті йдеться про "вірність" – про те, щó слід пам’ятати, що можна забути, що можна пробачити» - Поль Рікер
- Аргументація –
Територія Бабиного Яру є місцем складних історичних подій. Хоча наразі він, безсумнівно, має глибоке історичне значення, це радше поєднання розрізнених історій і знаків, але не об'єднаний простір, в якому містилося би сильне повідомлення для його відвідувачів. Бабин Яр має надзвичайно багату ідентичність, яку можна використати як засіб для вираження ідеї об'єднаного суспільства та його цінностей.
- Концепція –
Хоча ця місцевість в основному відома пов'язаним із нею історичним наративом, головною особливістю, що виділила її та зробила можливим розгортання на ній цих історичних подій, є топографія цього простору.
Основна концепція пропозиції полягає в осяганні особливостей існуючого ландшафту, витлумачених і виражених засобами ландшафтного дизайну і природними елементами. Вже і так багата топографія стає сильнішою, пов'язуючись з історичними подіями.
КАМІНЬ, КВІТКА, ВОДА
Камені нагадують історію, яка завжди там була і яка завжди буде належати цій місцевості. Квіткове поле підкреслює мирну порожнечу і нову надію. Вода утворює враження постійної мінливості.
ПЛОЩА; КАМ'ЯНЕ ПОЛЕ; ДОЛИНА ПРИНАЛЕЖНОСТІ; КВІТКОВИЙ СХИЛ МИРУ; ПОСТІЙНЕ ВОДНЕ РІЧИЩЕ; ШЛЯХ, НА ЯКОМУ ПРОМОВЛЯЄ ПАМ'ЯТЬ
Існуючі пам'ятники природним чином інтегруються у місцевість завдяки відкриттю деяких частин (наприклад, Долини приналежності) та створенню з'єднувальної кам'яної доріжки, яка також позначає шлях євреїв до місць масових страт, а також обриси заповненого річища Бабиного Яру. Автомобільний рух вулицею Мельникова обмежується. Вулиця Дорогожицька використовується для руху громадського транспорту.
Існуючий ландшафт підкреслюється додаванням природних елементів, які мають виразити емоції, що від початку закладені у Бабиному Ярі. Інтерпретації просторів створюють послідовність почуттів, що їх будь-яка людина, відвідавши це місце, може взяти з собою і поділитися ними з іншими.
Автори:
Ieva Baranauskaite — Архітектор — Данія
Yang Wang — Архітектор — Данія
Співробітники, студенти, позаштатні працівники: YuJiao Wang
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07
Парк пам'яті і примирення
Це місце для всіх і кожного. Це місце пам'яті про трагедії минулого і сьогодення. Це місце, де ви усвідомлюєте, що немає нічого вічного в нашому житті.
Кожен розуміє історію по-своєму і має свою власну інтерпретацію, але якщо ви складете все це разом в одну систему, ви зможете отримати колективну різноманітність і справжність сприйняття світу. Ця різноманітність робить наш світ таким, яким він є, всі ми різні і в той же час ми ідентичні за нашими властивостями.
Бабин Яр - місце страшної трагедії минулого, політичної несправедливості без розуміння наслідків. Трагедія - катарсис - спосіб очистити душу; знання про неї відрізняє нас, змушує задуматися і переглянути свою історію і дії, змінюючи нас назавжди.
Чистота і гармонія простору символізують пам'ять і повагу до події і місця. Людина являє собою динамічний суб'єкт і в той же час антураж місцевості. При досягненні делікатного балансу ми можемо отримати гармонійний простір, який розкриває суть місця та відкриває щось нове, що було раніше приховане.
Заради поваги до простору і суспільства ми повинні ретельно і поступово вводити нові елементи і редагувати вже існуючі на цьому місці.
На першому етапі нам необхідно створити центральний меморіальний комплекс з організацією до нього проходів і маршрутів, благоустроєм Братського та Лук'янівського кладовища. З наступними кроками ми повинні вирішувати питання про оточуюче середовище, щоб вирішити проблему території телевізійної вежі та організувати публічний простір пам'яті на колишньому єврейському кладовищі. Після цього нам необхідно розробити ландшафтний дизайн нижньої частини парку, а за тим благоустрій меморіалу Куренівської трагедії. Останнім кроком буде організація та благоустрій Реп’яхового яру і території колишнього Кирилівського кладовища.
Відновлюючи баланс і дотримуючись ідеології сталого розвитку, ми повинні звільнити Кирилівський (у Бабиному Яру) і Реп’яхівський струмки з бетонного полону - результату неповаги і варварського ставлення до природного простору і навколишнього середовища. Ми пропонуємо повернути струмки до їх природних річищ і розташувати уздовж них пішохідні маршрути. Струмки стануть провідниками у просторі комплексу і пройдуть через головні меморіальні і пам'ятні місця. Кирилівський струмок тече до нижнього меморіального комплексу Куренівської трагедії, де річка перетворюється зі скеровувального елементу до тематичного та стає головним символом цього місця. Комплекс складається з верхнього оглядового рівня і нижнього пішого рівня з меморіалом. Верхній рівень запроектований в якості оглядового майданчика з місцями для відпочинку і схилами до нижнього рівня і головного меморіалу, який простягається від верху до низу. Пам'ять про трагедію в меморіалі виражається через водний потік, який розщеплює масивну бетонну платформу і збирається каскадами вниз, як пам'ять про смертельний потік пульпи, яка мчала вниз по схилах. У нижньому рівні ми організували водні угіддя для очищення тротуарів природною водою, які запроектовані як дерев'яні платформи на стовпах, що створюють заспокійливий простір для мислення. У місці, де потік потрапляє в резервуар, є невелика площа з місцями для тимчасового відпочинку та урочистих подій. Останнім елементом комплексу стають сходи з виходом на оглядовий майданчик і місця зупинок громадського транспорту.
В рамках проекту пропонується організувати рух відвідувачів на кількох рівнях, як у просторі, так і на психо-емоційних рівнях. В рамках проекту пропонується організувати такі види маршрутів: меморіальний - підходи до основних меморіалів і пам'ятних місць, основний напрямок руху в просторі; відпочинковий - виконує функцію регулярного ландшафтного парку для відпочинку і прогулянок мешканців прилеглих районів, а також визначає історичні контури Бабиного Яру.
Перший головний меморіальний маршрут від існуючого великого скульптурного меморіалу загиблим радянським громадянам Києва до меморіального знака Менори. Цей шлях був створений, щоб люди могли відчути масштаби і ідеологію. Шлях мотивує відвідувачів відчути весь трагізм і усвідомити події Другої світової війни, емоційно перенестися в ті страшні часи, відчути відчай і безпорадність, прийти до усвідомлення та миру, прийти до катарсису. Шлях починається від скульптурної групи, простуючи масивами жовто-червоних трав і пам'ятними знаками, приходить в підземний тунель під вулицею Мельникова, тунель життя і смерті. Проходячи через тунель, людина відчуває страх, відчай і небезпеку, але бачить світло попереду і шанс. Після його проходження людина переходить у відкрите поле трави і до входу у метро “Дорогожичі”, обходить велику площу перед ним, проходить по схилах яру і рухається до джерела води, продовження життя – Кирилівського струмка. Пам'ятні знаки і навігація разом з навколишнім ландшафтом закривають простір і спрямовують далі до головного меморіалу в центрі Парку пам'яті і примирення, до найвищої точки рельєфу. Це місце дає огляд на весь комплекс — звідти можна побачити найбільш збережену природну структуру історичного ландшафту Бабиного Яру. З цього місця видно імовірні місця масових розстрілів і поховань подій Другої світової війни, де стоїть існуючий пам'ятний знак - Менора. Другий маршрут прямує історичним шляхом від перетину вулиць Мельникова і Дорогожицької, де був концтабір. Далі по шляху розташована недобудована будівля державного архіву, яку можна перетворити на музей подій в Бабиному Яру. Після цього дорога йде на територію телевізійної станції, побудованої на єврейському кладовищі. Ми відновлюємо регулярний парк вздовж доріг і стежок структури, яка була кладовищем, перш ніж його зруйнували, – щоб повернути пам'ять про місце. Меморіальний маршрут проходить через цей простір, віддаляючись від жвавого шосе по вулиці Мельникова, а також знайомить з історією цього місця. Після цього шлях веде через круглий фонтан на схилі, колишні басейни для охолодження телевізійного центру. Шум падання води у фонтані перекриває шум вулиці. Зрештою, дорога веде до головної осі меморіального комплексу і на площу з пам'ятним знаком — Менорою.
Ми посадили тракти трави жовтого і червоного кольорів як нагадування про природну рослинність історичної місцевості. Ці трави забезпечують емоційний стан часів жахливих подій, які сталися тут. Шелест трави на вітрі виражає трагедію, як безмовні голоси сотень тисяч жертв.
Наступні маршрути призначені для того, щоб привести людей назад в центр, з входами з житлових районів, що розташовані вздовж східного кордону парку. Ми також створили мережу пішохідних доріжок із зон відпочинку біля входів, щоб зменшити навантаження на пам'ятне місце.
Над центральною частиною меморіального комплексу ми захищаємо зелені зони і ландшафт, цей вид "священного" лісу, який виріс на території стародавнього Кирилівського кладовища. Це свого роду буферна зона між меморіальним простором і природними відкритими просторами Реп’яхового Яру з можливістю його рекреаційних функцій.
Реп’яхів Яр стає природним заповідником, з можливістю активного і спокійного відпочинку для людей, але з забороною на будь-яке капітальне будівництво. Недобудований комплекс будівель Павлівської лікарні ми пропонуємо перетворити на центр відпочинку, як він в даний час і використовується. Головною визначною пам'яткою цього місця, крім цих об'єктів, може стати призупинений у будівництві пішохідний міст між пагорбами яру, який би сполучав західні житлові райони з простором і парковим комплексом на цій ділянці.
Основне завдання полягало в тому, щоб вирішити існуючі проблеми та виклики і передбачити можливий розвиток подій. Поступово досягаючи компромісу і балансу, можемо отримати зовсім інше місце для вдумливого відпочинку і прогулянок. Це місце для пам'яті, для пізнання і поваги до трагічних моментів і періодів нашої історії.
Автори:
Valentyn Uvarov — Київ, Україна
Dmytro Kazakov — Київ, Україна
Ievgenii Kolmakov — Київ, Україна
Iryna Chaus — Київ, Україна
Співробітники, студенти, позаштатні працівники: Olga Virchenko
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07
Ідея проекту полягає у забезпеченні зручного переміщення парком та створенні просторового та концептуального зв'язку між усіма пам'ятниками, що розміщені на його території. Це досягається за допомогою дерев'яної доріжки, яка утворює внутрішнє та зовнішнє кільце руху. Поміж пам'ятних монументів білими китицями проростають колоски декоративних злаків (наприклад, ковила), які мають символічне значення просіяного тут людського попелу. «Стільці пам’яті» на високих ніжках– не лише елементи дизайну середовища, це водночас місця для споглядання та роздумів про плинність життя. Головну вісь утворює Алея Пам'яті. По обидва її боки – конструкції з дерев'яного брусу та настилу. Основні входи в парк зорієнтовані з вул. Олени Теліги та вул. Мельникова. Поблизу знаходиться метро. Це забезпечує постійну зміну потоку людей на території парку та його відкритість для всіх відвідувачів.
Автори:
Bohdan Goy — Головний Архітектор — Львів, Україна
Співробітники, студенти, позаштатні працівники: Mykhailo Kohut, Yulia Minko, Andrij Lesiuk
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07
Побачити за землею ліс
Бабин Яр є сховищем багатьох історій. Ми вважаємо, що насильницький характер і спресованість його повного мук минулого самі по собі перевершують будь-які спроби пояснити або розповісти про нього сьогоднішнім його відвідувачам. Саме тому ми пропонуємо зберегти Бабин Яр як живий, такий, що перебуває у постійному розвитку, майданчик для вічного і невирішеного процесу меморіалізації, який одночасно є індивідуальним і колективним, повним співчуття і розуміння, поверхневим і глибоким, безперервним і скороминущим. Такого роду втручання оприявнює реальність його неспокутного минулого – не для того, щоб створити передумови для випадкового і неглибокого вияву емпатії, а для того, щоб визнати непозбувну вагу його історії та не дати забальзамувати її в упорядковані банальності.
Наша пропозиція зшиває разом різнорідні ділянки місцевості через низку садівничих і топографічних процедур. Серед них такі:
1. Створення серії “віднімань” або розчищень, які демонструють штучність на перший погляд сумирної та німо-стриманої лісопосадки, яка з часом покрила велику частину місцевості. Ці віднімання буде створено за рахунок видалення існуючого рослинного матеріалу – таке собі “підстриження навпаки”, яке оголить поверхню землі. Ці розчищення не є програмними чи “функціональними” – натомість у них втілено подвійну дію вирізання і протиставлення. Прочитуваність цих віднімань буде випадком постійного стану “незавершеної роботи”, що вимагатиме регулярного догляду, обрізання, згрібання, риття, висадки і підстриження і означатиме відмову від будь-яких претензій на постійність або застиглість. Часткове занедбання зробить їх менш виразними, а триваліше занедбання зітре їх повністю.
2. Консолідування безладної мережі доріжок за рахунок невеличких корекцій і додавання нових “маячків” для орієнтування, а також створення вторинної та третинної мережі доріжок і стежок. Ця нова мережа доріжок разом з існуючими доріжками пропонуватиме пішоходам низку можливостей для сприйняття простору і зустрічей. Доріжки матимуть на меті не “спрямовувати” відвідувачів до нових розчищень, а радше оживляти присутністю людей підступну тишину сумирного лісу. “Маячки”, що допомагають орієнтуватися, приймають форму каменів, що левітують. Ці камені є одночасно фрагментом місцевості за рахунок своїх геологічних попередників, але вони і не від цієї місцевості – за рахунок поверхні кольору золота. Ця двозначність є навмисною та ухиляється від осягнення через складне, неуточнене і непевне означення.
3. Додатково ми пропонуємо новий шар рослинності, який би позначив первинні обриси яру – частину ділянки, яка відбиває гегемонічність і насильство зміни схилів, вирівнення і намивання. Ця висадка дерев, нового ранньоквітучого сорту клена звичайного (Acer Platanoides ‘Babyn Yar’ – клен “Бабин Яр”), має на меті обережно розбурхати банальну упорядкованість тієї частини ділянки, що найтісніше пов'язана з насильством, ставши контрапунктом її седонній мінливості та візуальній однорідності.
Некрополь Бабин Яр – це вшанування пам'яті великої кількості людей. Це включає в себе безліч ідентичностей і спогадів. Відповідно до поставленого у проекті завдання ми працюємо з низкою неієрархічних процедур, спираючись на фізичні, екологічні та часові дії, які перетинаються одна з одною, є недостатньо визначеними і часто невирішеними. Замість того, щоб уречевлювати грандіозні мета-наративи Бабиного Яру та масових страт 1941 року у централізованому меморіальному формуванні, ми прагнемо наповнити цю ділянку можливостями, які створять простір для багатьох різних форм, масштабів і актів меморіалізації.
Автори:
Swarnabh Ghosh — Architect — Gurgaon, India
Khyati Saraf — Landscape Designer — Brooklyn NY, USA
Craig Matthew Rosman — Designer — Brooklyn NY, USA
Макет:
Опубліковано: 2016-06-07